افزایش خطر بروز عوارض قلبی در مبتلایان به دیابت نوع 2

دبیر علمی سیزدهمین کنگره بین المللی بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم، نسبت به افزایش خطر بروز عوارض قلبی و عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲هشدار داد.

فرهاد حسین پناه، با اشاره به خطر ۲تا ۴برابری بروز عوارض قلبی و عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲، گفت: پیشگیری از این عوارض در بیماران دیابتی در حال حاضر از طریق دو گروه دارویی انجام پذیر است، ولی متأسفانه به رغم تولید این داروها توسط شرکت‌های داخلی سازمان‌های بیمه‌گر این داروها را تحت پوشش قرار نداده‌اند.

دبیر علمی سیزدهمین کنگره بین المللی بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم درباره درمان دیابت نوع ۲، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی در مورد بیماری دیابت نوع 2، پیشگیری از بروز حوادث قلبی و عروقی در میان بیماران مبتلا به دیابت است.

وی افزود: در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲نسبت به سایر افراد، احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی مانند حمله یا سکته قلبی، نارسایی قلبی و حوادث عروق مغزی( مانند سکته مغزی) ۲تا ۴برابر بیشتر است.

حسین پناه با اشاره به اینکه بروز نارسایی کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲نیز بیشتر است، ادامه داد: اکثر بیماران دیابتی مستعد عوارض کلیوی هستند که در صورت عدم پیشگیری می‌تواند به کاهش عملکرد کلیه، بیماری پیشرفته ی کلیوی و نیاز به دیالیز و پیوند در این افراد منجر شود.

وی گفت: از سال‌های دور داروهای مختلفی برای بیماران دیابت نوع 2، جهت کنترل قند خون وارد بازار شده است ولی برای جلوگیری از ایجاد عوارض قلبی و عروقی و همچنین نارسایی کلیوی در حال حاضر ۲گروه از داروها طی چند سال اخیر نتایج خوبی را به همراه داشته و به طرز قابل توجهی از بروز این عوارض در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲،جلوگیری کرده اند.

حسین پناه افزود: این دو دسته‌ی دارویی شامل مهار کننده‌هایSGLT2 و آگونیست هایGLP1  هستند، ولی متأسفانه علی رغم اینکه در کشور ما این دو گروه دارویی توسط شرکت‌های داخلی هم تولید می‌شوند، ولی تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر نیستند در حالی که در حوزه درمان دیابت بسیاری از مداخلات که اثر بخشی آنها در کاهش بروز عوارض قلبی و عروقی و کلیوی اثبات نشده، تحت پوشش سازمان‌های بیمه گر قرار دارند، و ما خواهان توجه سازمان‌های بیمه‌گر به شواهد موجود در مورد تأثیرات این دو گروه دارویی در کمک به بیماران دیابت و عوارض ناشی از این بیماری هستیم، تا از بیماران با اقدامات لازم حمایت کنیم.

کنگره بین المللی بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم از ۱۹تا ۲۱آبان ۱۴۰۰با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته برگزار می‌شود و جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

منبع:

www.mehrnews.com